A kardio edzés jótékony hatásai

Kardió edzésnek nevezünk minden olyan edzést, amely érezhető terhelést jelent a szív számára. Első hallásra azt gondolhatjuk, hogy minden edzésforma ilyen és a legtöbbre ez valóban igaz is, ugyanakkor van néhány kivétel.

Azt könnyű belátni, hogy a golf nem különösebben növeli meg a pulzusszámot, de ez igaz lehet a súlyzós edzések azon változataira is, ahol nem az edzés intenzitása, hanem a minél nagyobb súlyok megmozdítása a cél. Azok a nagydarab erőemberek, akik hosszú perceket üldögélnek, mielőtt néhány emelést végeznének valami hatalmas súllyal, nem kardioznak, mert ez a fajta erőnövelő edzés nem a szívet, csak az izmokat terheli, azokat viszont maximálisan.

lidafogyas.com

A fogyni vágyóknak alapvető, hogy kardió edzést folytassanak. Ezt alapvetően kétféleképpen tehetik, vagy hosszan tartó, egyenletes, de nem túl megterhelő mozgással, mint amilyen például a kocogás, a futás vagy a kerékpározás, illetve olyan intenzív, nagy igénybevételt jelentő sportokkal, mint amilyen az aerobic, a zumba vagy éppen a gyors tempójú úszás. Mindkét edzésforma a pulzusszámot növelő kardió edzés és mindkettőnek számos jótékony hatása van. A két mozgást akár kombinálni is lehet, a kettő nem zárja ki egymást.

A legtöbben azért kezdnek edzeni, hogy megszabaduljanak a fölösleges kilóktól, de a rendszeres kardió edzés ezen túl még számos jótékony hatással jár. Olyanokkal, amik talán értékesebbek, mint a jobb külső megjelenés.

A kardio edzés jótékony hatásai

A kardio edzés jótékony hatásai

A legfontosabb ezek közül, hogy a kardiozás erősíti a szívet és a keringési rendszert, ami alapvető fontosságú az egészség megőrzése szempontjából. Különösen igaz ez nálunk, ahol a különféle szív- és érrendszeri megbetegedések vezető halálokként szerepelnek. A kardió edzés nem csak a keringési rendszerünkre, a légzésünkre, a tüdőkapacitásunkra is nagyon jó hatással van. Általa intenzívebbé és hatékonyabbá válik a légcsere és tisztul a tüdő.

Nem csak a légcsere, de az anyagcsere is fokozódik, így gyorsabban szabadulhatunk meg a szervezetünkben felgyülemlett méreganyagoktól. Az intenzív kardió edzések jelentős izzadással is járnak, ami még hatékonyabbá teszi a méregtelenítést és tisztítja bőrünk pórusait. Természetesen gondoskodnunk kell a megfelelő folyadék utánpótlásról.

A fentiekből egyenesen következik, hogy a rendszeres kardiozás érezhetően növeli a betegségekkel szembeni ellenállást, erősíti az immunrendszert és javítja a közérzetet. A hosszú távú edzés mindemellett növeli az állóképességet és igen, ha fogyni akarunk, akkor is a kardió edzések a leghatékonyabbak céljaink eléréséhez.

Legtöbben a futás mellett döntenek, ha fogyni akarnak, és ez kezdetben tökéletes választás is lehet, hosszú távon azonban jelentkezhetnek bizonyos hátrányai, ahogyan az összes olyan kardió-edzés esetében, amely hosszú ideig tart és változatlan, alacsony intenzitású.

Egy idő után ezt megszokja a szervezet és a súlycsökkenés lassabbá válik. Egyesek szerint a hosszú és monoton mozgás terheli az ízületeket is, és tény, hogy hosszú távon az ilyen edzés a zsírral együtt leépítheti az izomzat egy részét is. Ezeket elkerülendő, érdemes az edzéseinket intenzívvé, megterhelővé tenni, a futásnál maradva például egyenletes tempó helyett hosszabb-rövidebb sprinteket beiktatni, vagy beiktatni néhány izzasztó spinning-napot.

Bármilyen módon kardiozzunk is, jótékony hatásait rövid idő után érezni fogjuk.

Hozzászólás írása