Horkolás – okok, következmények, megoldások

Sokak életét keseríti meg saját vagy párjuk horkolása. De mi is az a horkolás? Mi történik horkolás közben? Milyen okokra vezethető vissza? Ártalmas-e egészségünkre? Hogyan tehetünk ellene? Ezekre a kérdésekre keressük a választ most.

Mi az a horkolás?

A horkolás nem más, mint alvás közben horkantó hangok kiadása. Ezt a hangot felső légútunk falának és szájpadlásunk hátsó részének és a nyelvcsapnak rezonálása, rezgése okozza. Ezek a részek, a felső légút falai ébrenlét közben feszesek, de alvó állapotban ellazulnak, a garat beszűkül, melynek következtében felgyorsul a légáramlás, ami rezgeti az említett részeket.

Mi okozhatja?

A horkolás hátterében állhat allergia, száraz levegő, rossz matrac, rossz testtartás alvás közben, stressz, túlsúly vagy a nagyon súlyos betegségnek számító alvási apnoé. Ez utóbbi miatt a rendszeresen horkolóknak fontos felkeresniük orvos a problémájukkal, hogy kiszűrjék a valódi okot és időben tegyenek ellene, ugyanis az alvási apnoé magas vérnyomást okozhat.

Ártalmas-e a horkolás?

A horkolás nem egyféle dolog, számos oka, típusa és ebből kifolyólag sokféle hatása van. A horkolás lehet káros és teljesen ártalmatlan is, már ha a zavaró hangot nem vesszük figyelembe. Főként kétféle horkolást különböztetünk meg, melyek kétféle következményt hoznak magukkal:

Horkolás – okok, következmények, megoldások

Horkolás – okok, következmények, megoldások

  • Halk, egyenletes horkolás: Ez az ártalmatlan típus. Ilyen esetekben a légút szűkülete nem nagy mértékű, elég levegő jut a tüdőbe, így a szervezet oxigénellátása megfelelő. A horkoló személy megfelelően alszik, így sem fizikai, sem lelki, szellemi károsodás nem jön létre a horkolás vagy az alváshiány miatt.
  • Hangos, egyenetlen horkolás: Ez a káros típus, ilyenkor főleg nagyobb horkantásokat vehetünk észre. A garat túlzottan beszűkül, a tüdőbe nem jut elég levegő és oxigénhiány alakul ki. Ez több szempontból is káros, de még hozzá jön az is, hogy erre a szervezet ébredéssel reagál, így kielégítő alvás hiányában még az álmosság, kialvatlanság negatívumaival is számolni kell. Aki így horkol, forduljon mindenképpen orvoshoz.

Nagyon fontos, hogy a horkolás éppúgy akadályozhatja a megfelelő alvást, mint a rosszul választott vagy elhasználódott, esetleg piszkos matrac.

Mit tehetünk horkolás ellen?

  • Igyekezzünk oldaltfekvésben aludni! Erre jó megoldás, ha ölelgethető párnát rendszeresítünk magunk mellé, de ha ez nem segítene, a hálóruhánk hátuljára varrjunk valami nagyobb görcsöt, így mikor alvás közben hátunkra feküdnénk, kényelmetlennek érezzük, és inkább máshogy helyezkedünk el.
  • Csökkentsük a stresszt!
  • Használjunk ellazító, nyugtató illóolajokat, mint például a borsmenta.
  • Legyen megfelelő a hálószoba páratartalma!
  • Szabaduljunk meg az allergénektől! Antiallergén matraccal, légtisztítóval, portalanítással!

Még több hasznos írás a matracman.hu oldalon található.

Hozzászólás írása